טכניקות בחזית המדע לטיפול בדיכאון, אוטיזם, דיסלקציה, PTSD , ADHD , פגיעות ראש ודמנציה

ביוקשב שמחה לבשר על הכנסת טכנולוגיה חדשה לארגז הכלים שלה:

טכניקות בחזית המדע לטיפול בדכאון, אוטיזם, דיסלקציה, PTSD,  ADHD

פגיעות ראש ודמנציה:

 

טכנולוגיות חדשניות שאושרו לשימוש ע”י משרד הבריאות, מציעות טיפול חלופי לתרופות .

מדובר בין היתר בגרייה חשמלית מוחית  שנועדת לשנות רשתות נוירונים שבונות את קליפת המוח-קורטקס.

רשתות נוירונים שהתקשורת בינן לבין עצמן ובינן לבין רשתות אחרות נמצאו לקויות במספר תסמונות מוחיות.

טכניקות של גירוי מוחי לא פולשני (NIBS)  הכוללות tDCS, tACS tVNS נחקרו כחלופות טיפול לשינוי דפוסי התפקוד המוחי הלקוי.

tDCS

הטיפול בגרייה מוחית חשמלית התרחב מאוד במהלך העשורים האחרונים. בין הטכניקות הקיימות של גרייה מוחית לא פולשנית, גרייה חשמלית בזרם ישר (tDCS) או זרם חילופין (tACS) זוכה להתעניינות הולכת וגוברת על ידי מדענים וקלינאים. הטיפול והשימוש ב tDCS  הוא נוח, נסבל היטב ונחשב בדרך כלל ללא תופעות לוואי (למעט תחושת עיקצוץ אפשרית בשניות הראשונות ותופעות אחרות נדירות כגון כאב ראש). השימוש כולל שתי אלקטרודות: אנודה  וקטודה כאשר הזרם עובר בין שתי האלקטרודות. העוררות של הקורטקס (הקליפה החיצונית של המוח) נעשית אם כך באמצעות זרמי קיטוב חלשים (1-2 מיליאמפר) בין שתי האלקטרודות (האנודה המשרה דה-פולריזציה והקתודה משרה היפר-פולריזציה בממברנת התא).

עדויות ממחקרים אחרונים מראים שלגריה מוחית חשמלית (tDCS) יש פוטנציאל להיות טיפול יעיל בדכאון, אוטיזם (ASD), פוסט-טראומה (PTSD), פיברומיאלגיה והפרעת קשב (ADHD). הגרייה מסייעת בהקלת חומרת הסימפטומים של הפרעות אלו. מחקר מקיף הראה שהתפקודים הניהוליים, שהם אוסף תהליכים קוגניטיביים הנדרשים לניטור ההתנהגות והוויסות הרגשי, לקויה במגוון הפרעות ובמיוחד ב ADHD  וב ASD. אחת היכולות הקוגניטיביות המרכזיות, גמישות קוגניטיבית, המאפשרת להתאים את ההתנהגות לדרישות הסביבתיות המשתנות בכדי להשיג מטרות, נמצאה לקויה במספר הפרעות ובמיוחד ב ASD.

הניסיון מראה שהגרייה עשויה לשפר ביצועים קוגניטיביים (זכרון עבודה, שליטה קוגניטיבית, הבנת הנקרא) גם באוכלוסייה בריאה. למרות שהמנגנון המוחי המסביר את השיפור אינו מובן עד הסוף, המחקר מראה כי השיפור הנצפה קשור לשינויים פלסטיים בקליפת המוח הקדמית ולשינויים בדפוס הפעילות של גלי המוח השונים.

הטיפול המוצע

שלבי הטיפול כוללים:  קבלת הפנייה ואישור רופא לטיפול. לאחר מכן  בדיקת EEG מקדימה הסוקרת את גלי המוח ומנותחת באופן כמותי ומושווית לנורמות (QEEG). משך הבדיקה כ 20 דקות. לאחר מכן תחל סדרה של 10-15 מפגשי גרייה  מוחית שתותאם לדפוס הפעילות המוחית של המטופל. בכל יום תתבצע גרייה קצרה של 20 דקות. בתום הסדרה נמפה שוב את גלי המוח וננתח כמותית על מנת לאפשר להעריך את השינויים המוחיים.

לפני התחלת כל סדרת טיפולים, תתבצע הערכה קלינית מקיפה באמצעות שאלונים והערכת רופא.

טיפולי הגרייה המוחית החשמלית מוצע לבני 18 ומעלה.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לד"ר ענת ברנע בהודעת ווטסאפ או במייל:

נייד: 054-8894336

מייל: nf.biokeshev@gmail.com